Boekpraat.nl
Henk Hagenberg - mijn beste boeken, samengevat
 

 

Carola Hicks
Girl in a Green Gown
The history and mystery of the Arnolfini portrait
© 2011, The estate of Carola Hicks Vintage,
Random House Group Ltd.                   oktober 2013

 

 

 

  

 
 
Carola Hicks 1941-2010,actrice en kunsthistorica, succesvolle boeken over Bayeux
wandkleed en  gebrandschilderde ramen van Kings's College Chapel in Oxford
 

Arnolfini en zijn vrouw, ook bekend als de Arnolfini verloving, is een van de meest geliefde schilderijen van de National Gallery in London. Het is een betrekkelijk klein paneeltje: 82 x 60 cm.
Wat iedereen meteen opvalt is de waarheidsgetrouwheid, dat de vrouw zwanger lijkt te zijn en dat de schilder zelf te zien is in de ronde, bolle spiegel.
Wie zijn die mensen en wat gebeurt er eigenlijk? Een verloving, een eerbetoon aan zwangerschap, een herinnering aan een overleden vrouw of een statement van status en mode?
Centraal, op de achterwand staat in prominente Gotische krulletters: Johannes de Eyk fuit hic 1434…meestal vertaald als ‘Jan van Eyck was hier’.
Bedoelt dat te zeggen als getuige van het huwelijk? Of is het alleen de trotse signatuur van een zelfbewuste kunstenaar? Dat is een beetje mysterieus en doet onwillekeurig denken de Mona Lisa, Velázquez’ Las Meninas  en van Gogh’s  Sterrennacht. Natuurlijk zijn er meer vraagtekens. Kunsthistorica Carola Hicks analyseert de Arnolfini langs twee sporen:
1.  Iconografie: wat zien we precies en wat zijn per detail de maatschappelijke, artistieke en cultuurhistorische achtergronden?
2.  de historie van het paneel sinds 1434, de provenance 


Jan Van Eyck was een ongelooflijke pietje precies. Niets is toevallig. Alles heeft een betekenis hoewel vaak anders geinterpreteerd door deskundigen.
Het relaas van ms. Hicks -  helaas overleden net voor de verschijning van het boek in 2011 -  is  helder opgebouwd. Ieder hoofdstuk vertelt een stukje geschiedenis en dat wordt afgewisseld met een bespreking van een specifiek detail: hoe komen de sinaasappelen op de vensterbank, wat doet dat hondje op de voorgrond, waarom heeft Arnolfini zo’n grote hoed op etc.

Volgende pagina: kenschets tijdvak rond 1430, Europa en Bourgondië